פרק נ"ג הופיע כבר בשינויים מועטים בפרק י"ד, אלא שיש בו הרחבה בכמה עניינים. נתמקד בשוני אחד המופיע בפסוק ד': "כֻּלּוֹ סָג יַחְדָּו נֶאֱלָחוּ אֵין עֹשֵׂה טוֹב אֵין גַּם אֶחָד" (תהילים נ"ג, ד), לעומת הפסוק המקביל בפרק י"ד: "הַכֹּל סָר יַחְדָּו נֶאֱלָחוּ אֵין עֹשֵׂה טוֹב אֵין גַּם אֶחָד" (שם י"ד, ג). השינוי בין הפסוקים מבואר במדרש תהילים: "הכל סר - כל שהוא סר מן הדרך - יכול לחזור בתשובה. ואילו כאן (בפרקנו) אינו אומר אלא: 'כולו סג' - נעשו סיגים (חומר פסולת שאין בו תועלת)". בפרק י"ד, הרע עוד היה 'צעיר' ורק סר קלות מן הדרך. יש לו תקווה לתיקון, שכן מי שסר מן הדרך - יכול עוד לשוב אליה. אלא שעם הזמן, הרע התבצר ברשעו עד שהפך ל'כולו סג' - הוא נשחת באופן כזה שאי אפשר להחזירו למוטב.
אף על פי כן, הפרק מסיים בתקווה כוללת לתיקון: "מִי יִתֵּן מִצִּיּוֹן יְשֻׁעוֹת יִשְׂרָאֵל, בְּשׁוּב אֱלֹהִים שְׁבוּת עַמּוֹ - יָגֵל יַעֲקֹב יִשְׂמַח יִשְׂרָאֵל" (תהילים נ"ג, ז) - תקוות העולם היא חברת המופת שיעמיד עם ישראל. לצערנו, רבים מאתנו נעשו ציניים לגבי המטרות העיקריות של המדינה אותן הביעו כמעט כל ראשי הציונות - שעם ישראל צריך להקים חברת מופת שתהיה 'אור לגויים' ותגאל את העולם. פסוק זה מגלה לנו שכאשר ישוב עם ישראל לארצו ויכונן בה חברת מופת כראוי, אז ישובו המוסר והצדק להראות בעולם.
אלא, שגם המכירים בערכה החיובי של המדינה לא רואים את הדברים עין בעין: "יָגֵל יַעֲקֹב, יִשְׂמַח יִשְׂרָאֵל" (שם). "ישראל" מסמל את האנשים החשובים, בעלי ההשגה, ו"יעקב" מסמל את פשוטי העם, אלו שנאחזים בעקב הגדולים מהם. "גילה" מסמלת דבר שמתחדש ופורץ לפתע פתאום, ואילו השמחה היא דבר שנמשך לאורך זמן. בעיני פשוטי העם - האירועים המעוררים גילה הם האירועים המפליאים, המלאי רוממות והתפעלות (כיום העצמאות, נצחון ששת הימים וכדומה). לעומתם, החכמים רואים את כל ההיסטוריה בסקירה אחת מתמשכת, הם רואים גם את הנפילות הגדולות שהיו בדרך (הפוגרומים, הרדיפות, השואה) כמהלך אחד שלם שמוביל לגאולת עולם. וכבר הערנו בשם הרב קוק על שאחינו האשכנזים אומרים בתפילת שחרית: "עוֹשֶׂה חֲדָשׁות, בַּעַל מִלְחָמות, זוֹרֵעַ צְדָקוֹת, מַצְמִיחַ יְשׁוּעוֹת… אור חדש על ציון תאיר ונזכה כולנו מהרה לאורו" - מי שיש לו מבט חודר אל המציאות יכול לראות את המהלך הכולל ורואה איך בסופו של דבר, דרך כל המלחמות - "ישמח ישראל", דרך המלחמה והחושך הגדולים ביותר - הקב"ה מוציא ישועה ואור חדש שיאירו על העולם כולו.
Comments