top of page

מההתחלה

ספר בראשית מספר לנו על שבע התחלות שהן שבע דוגמאות שמהן אנחנו יכולים ללמוד ולהפיק לקח להתחלות טובות. שלוש התחלות נכשלו, שלוש הצליחו ואחת כמעט נכשלה ולבסוף הצליחה:


התחלה ראשונה: אדם הראשון. ההתחלה הייתה טובה. הרי אדם הראשון הוא יציר כפיו של הקב"ה ומה יכול להיות טוב מזה? אך האדם מעד ונכשל. הוא המרה את פי ה' ואכל מעץ הדעת. אחרי חטאו הוא הוסיף חטא על פשע ובמקום להודות על חטאו ולהתנצל הוא הפנה אצבע מאשימה כלפי חוה. יש חכמים במדרש שאמרו שחטא האכילה מעץ הדעת נעשה באותו היום שהאדם נברא. כך שאפילו היממה הראשונה לא עברה עליו בלי חטא וכישלון. על כך אמר דוד המלך: "וְאָדָם בִּיקָר בַּל יָלִין, נִמְשַׁל כַּבְּהֵמוֹת נִדְמוּ" (תהלים מט). אפילו לילה אחד הוא לא ישן עם יקרו והדרו. האדם שנברא בצלם אלוקים הִתְבָּהֵם אחרי החטא וירד ממדרגתו, גורש מגן עדן ונעשה שווה ודומה לבעלי החיים בצורכי אכילתו ושתייתו. (כדברי הרמב"ם במורה הנבוכים).


התחלה שניה: בני האדם. בני האדם התחילו להתרבות ולהתפשט על פני כדור הארץ. הריבוי במספר הוא התחלה חדשה שאף היא התפספסה כפי שאנו קוראים בתורה "וַיְהִי כִּי הֵחֵל הָאָדָם לָרֹב עַל פְּנֵי הָאֲדָמָה וּבָנוֹת יֻלְּדוּ לָהֶם. וַיִּרְאוּ בְנֵי הָאֱ-לֹהִים אֶת בְּנוֹת הָאָדָם כִּי טֹבֹת הֵנָּה וַיִּקְחוּ לָהֶם נָשִׁים מִכֹּל אֲשֶׁר בָּחָרוּ". בני הא-להים היו בני אנשים חשובים בעלי כוח ושררה, שהשתמשו בכוחם וניצלו את מעמדם כדי לחטוף נשים מבנות המעמד הנמוך. הם היו חוטפים גם כלות מתחת לחופה. בנות האדם היו בעיניהם כאובייקט וכחפץ לריבוי ולשעשוע ותו לא. הם מלאו את הארץ חמס ובעקבות כך ה' החליט לקצוב את ימי חיי האדם למאה ועשרים שנה. משהמשיכו במעשיהם הרעים הביא ה' עליהם את המבול. ההתחלה שלהם הגיעה לקיצה.


התחלה שלישית: נח. נח נולד ונקרא על שם נחמה. האנושות הפצועה מאז חטאו של אדם הראשון הייתה זקוקה לנחמה ולמנוחה מעבודת האדמה הקשה והמייגעת. הולדתו של נח הייתה אמורה לבשר לאנושות תיקון לחטא אדם הראשון והתחלת דרך חדשה. אביו לֶמֶךְ קרא אֶת שְׁמוֹ נֹחַ לֵאמֹר זֶה יְנַחֲמֵנוּ מִמַּעֲשֵׂנוּ וּמֵעִצְּבוֹן יָדֵינוּ מִן הָאֲדָמָה אֲשֶׁר אֵרְרָהּ ה'. הוא אמור להיות הנחמה והברכה אחרי קללת האדמה בה קולל אדם וזרעו. אך נח קלקל את ההזדמנות שלו לתקן עולם. ה' הודיעו שהוא הולך למחות את כל האדם והיקום ונח לא חש להתפלל על בני דורו. הוא הסתפק בדאגה רק לבני ביתו. גם את ההזדמנות השניה שלו להקים את האנושות מחדש הוא מתחיל ברגל שמאל. הוא יוצא מהתיבה אל עולם חדש והדבר הראשון שהוא עושה זה לאבד את הראש. "וַיָּחֶל נֹחַ אִישׁ הָאֲדָמָה וַיִּטַּע כָּרֶם. וַיֵּשְׁתְּ מִן הַיַּיִן וַיִּשְׁכָּר וַיִּתְגַּל בְּתוֹךְ אָהֳלֹה". שום דבר טוב לא יוצא מהשכרות בטח לא על התחלה חדשה. וההמשך ידוע.


התחלה רביעית: אברהם אבינו. כאן מתחילה ההצלחה. אברהם הוא האיש שמתחיל לפעול במודעות לבורא ובהבאת צדק לעולם. אברהם ושרה פועלים בשותפות ומכריזים על אמונה בה' בתוך עולם אלילי מובהק. הם היו הולכים וקוראים בשם ה' ומגיירים את האנשים והנשים. התיקון שלהם כפול, גם בין האדם למקום וגם בין אדם לחברו. האהבה הזוגית שלהם תיקנה את קלקול הזוגיות שחוותה האנושות מאז אדם וחוה. עליהם אומר הנביא ישעיה "הַבִּיטוּ אֶל אַבְרָהָם אֲבִיכֶם וְאֶל שָׂרָה תְּחוֹלֶלְכֶם כִּי אֶחָד קְרָאתִיו וַאֲבָרְכֵהוּ וְאַרְבֵּהוּ". שמתם לב, אברהם ושרה שניים שהם אחד.


התחלה חמישית: יצחק אבינו. יצחק הוא הצדיק בן צדיק הראשון מאז בריאת האדם. זה מאוד קשה להיות צדיק בן צדיק. בדרך כלל הבן בתחילת דרכו מבקש עצמאות מדמות אביו ועל כן הוא מורד בו ובדרכו להכעיס. לא כן יצחק שהמשיך בצדקותו את צדקת אביו אברהם אפילו שהיה שונה ממנו באישיותו. שהרי אברהם היה אחוז במידת החסד ואילו יצחק היה אחוז במידת הדין. יצחק הוא הילד הראשון שנימול לשמונת ימים. והוא גם הראשון שהתורה מספרת עליו במפורש שהיה מוכן למסור את חייו על קדושת ה'.


התחלה ששית: יעקב אבינו. יעקב כבר מראשיתו רצה להיות עובד ה'. יעקב רצה לצאת ראשון מבטן אמו כדי שיהיה הוא הבכור ויוכל לעבוד את ה' כי עיקר עבודת ה' עד בניית המשכן הייתה נעשית בבכורות. לכך יעקב אחז בעקב עשו בעת לדתם, ולכך השתדל בקניית הבכורה והברכה. עם כל נפתולי חייו הצליח להקים את האומה. ובתוך מבול החוויות הקשות שלו, דרך עשו אחיו המבקש להורגו, ולבן חמיו המרמה אותו פעם אחר פעם עשרת מונים, הוא לא מתייאש ואינו חדל מלהביא תולדות לעולם ולגדלם בהצלחה.


התחלה שביעית: יוסף ואחיו. בני יעקב אבינו הם ההתחלה של עם ישראל, ומהם נוכל ללמוד שגם את קלקלנו בראשית הדרך אנחנו יכולים לתקן בסופה. בתחילת בדרך הקנאה בבית יעקב בערה עד להשחית. בשיא הקנאה מאחיהם הקטן הם עברו לשנאת מוות ולבסוף "התפשרו" ומכרו את האח המוכשר המחונן והחולם חלומות לעבד. זו התדרדרות בשנאת אחים שממשיכה את קנאתו של קין באחיו. היא אמנם נעצרה לפני הרצח אך היה נראה שהיא תמשיך חלילה גם בבית ישראל. בסופו של תהליך יוסף הצדיק הוביל את אחיו לתיקון. הוא גרם להם לעשות תשובה ולתקן את האחוה והם זכו ונעשו לאומה אחת.


שבע התחלות שבעה לקחים.

bottom of page