top of page

יקרה היא מפנינים

שלושה בנים היו ללוי, גרשון קהת ומררי. וכשהתורה מונה את עבודת הלווים במסעות המדבר היא פותחת בסדר הפוך ומקדימה את קהת בנו השני. על מלאכת בני קהת קראנו בפרשה הקודמת. ועל עבודת בני גרשון הבכור אנו קוראים בתחילת פרשתנו. בדרך הצגתם ישנה הרגשה שהם נספחים לקהת "נָשֹׂא אֶת רֹאשׁ בְּנֵי גֵרְשׁוֹן גַּם הֵם לְבֵית אֲבֹתָם לְמִשְׁפְּחֹתָם". מדוע הוקדם קהת לגרשון?


על כך עונה המדרש:

"יְקָרָה הִיא מִפְּנִינִים", מְדַבֵּר בִּקְהָת וְגֵרְשׁוֹן, אַף עַל פִּי שֶׁגֵּרְשׁוֹן בְּכוֹר וּמָצִינוּ שֶׁבְּכָל מָקוֹם חָלַק הַכָּתוּב כָּבוֹד לַבְּכוֹר - לְפִי שֶׁהָיָה קְהָת טוֹעֵן הָאָרוֹן שֶׁשָּׁם הַתּוֹרָה הִקְדִּימוֹ הַכָּתוּב לְגֵרְשׁוֹן, שֶׁבַּתְּחִלָּה אָמַר (במדבר ד, ב): נָשׂא אֶת רֹאשׁ בְּנֵי קְהָת, וְאַחַר כָּךְ אוֹמֵר: נָשׂא אֶת רֹאשׁ בְּנֵי גֵרְשׁוֹן וגו', הֱוֵי: יְקָרָה הִיא מִפְּנִינִים, מִבְּכוֹר שֶׁיָּצָא רִאשׁוֹן, וְאֵין פְּנִינִים אֶלָּא תְּחִלָּה, כְּמָה דְּתֵימָא (רות ד, ז): וְזֹאת לְפָנִים בְּיִשְׂרָאֵל" (במדבר רבה ו א).


נכון יש כבוד לבכור, אך משפט הבכורה ראוי להינתן לתורה ולנושאיה, ולפי שקהת נשא את ארון הברית במסעות המדבר, חלקה לו התורה כבוד וכתבה אותו ראשונה.


כך גם חג הביכורים הוא גם חג מתן תורה, ורמז יש כאן שהביכורים ראויים שיינתנו לתורה וללומדיה. (כיוצא בזה אמרו בגמרא כתובות קה,ב: "כל המביא דורון לתלמיד חכם כאילו מקריב בכורים").


הערצה זו של עם ישראל לחכמיהם בדורותיהם היא שעשתה אותו לעם חכם ונבון. כאשר בראש החברה ניצבים חכמים ולמדנים והם דמות לחיקוי ומושאי ההערצה - החכמה מתרבה.

פוסטים קשורים

הצג הכול

קדוש או חוטא?

בקריאה ראשונית בדיני הנזיר שבפרשתנו עולה לכאורה הרגשת דואליות ביחס של התורה לנזירות: מצד אחד מצווה התורה שהנזיר "קדוש יהיה", ומצד שני במלאת ימי נזרו הוא מביא קרבן "מאשר חטא על הנפש". מיהו הנזיר, קדוש

אני מפנה מקום

שתי שאלות ותשובה אחת, מה פשר החזרות על קרבן כל נשיא ונשיא, הרי תוכן הקורבן זהה ואפשר היה לסכם את מרכיבי הקורבן בפסוק אחד ולחסוך עשרות פסוקים? ומה הקשר בין נושא הקרבת הנשיאים לפסוק המסכם את הפרק: "וּבְ

bottom of page