top of page

יהודים ואוכל

אוכל זה דבר חשוב מאוד בשביל הרוח. רוצים ראיה? הנה לפניכם, לתורה יש כמה התחלות פוטנציאליות וכולן פותחות באכילה. בפעם הראשונה שאלוהים דיבר עם האדם הוא ביקש ממנו לאכול. כך נאמר: "וַיְצַו ה' אֱלֹהִים עַל הָאָדָם לֵאמֹר מִכֹּל עֵץ-הַגָּן אָכֹל תֹּאכֵל" (בראשית ב, טז).

על התחלת התורה בפרשת בראשית מעיר רש"י בשם המדרש, שלא היה צריך להתחיל את התורה אלא בפסוק "החודש הזה לכם ראש חדשים". בדיקה מהירה מגלה שהפרק מדבר על אכילה; אכילת קרבן פסח על מצות ומרורים.

בפרק שלנו משה קוצף ומבקש לדעת מה נעשה בקשר לשחיטת קרבן החטאת ואכילתו על ידי בני אהרן "וְאֵת שְׂעִיר הַחַטָּאת דָּרֹשׁ דָּרַשׁ מֹשֶׁה וְהִנֵּה שֹׂרָף" (טז). על פי מסורת חז"ל המילים דָּרֹשׁ דָּרַשׁ מציינות את חצי התורה בתיבות. כך שהחצי השני של התורה פותח בהחמצת אכילה.

בפרק הבא התורה אוסרת באכילת בעל חיים שהוֹלֵךְ עַל-גָּחוֹן. הוי"ו של המילה גחון נכתבת גדולה, ולפי המסורת היא מציינת את חצי התורה באותיות. הנה שוב חצי התורה באותיות דן אף הוא במה מותר או אסור לאכול.

יהדות של אוכל.


פוסטים קשורים

הצג הכול

האם משה רבנו היה כהן?

לכאורה משה היה כהן, שהרי התורה מספרת שהוא עבד את עבודת המשכן והקרבנות. המדרש מביא כמה דעות של חז"ל הדנים במעמדו של משה: "בְּשֵׁם רַבִּי יְהוֹשֻׁעַ בֶּן קָרְחָה: כָּל אַרְבָּעִים שָׁנָה שֶׁהָיוּ יִשְׂר

bottom of page