top of page

ברכת השבת

בעל בית מרזח ישב בחנותו וחשב כיצד יוכל להתעשר. הביט סביבו ועיניו נחו על חביות הבירה הממלאות את חנותו. כל חבית מכילה חמישים ליטר ויש לה ברז מזיגה אחד. עשה האיש חישוב והגיע למסקנה הבאה: אם החבית מוזגת חמישים ליטר עם ברז אחד – אז עם שני ברזים היא תמזוג מאה ליטרים... עמד והתקין לכל החביות עוד ברז וכל יגיעו היה לריק. החביות מזגו רק חמישים ליטר!


בני ישראל קבלו אספקת מן מידי יום ביומו. ביום שישי הם כבר קבלו את המנה של השבת. ובכל זאת היו אנשים שיצאו ביום השבת אל מחוץ למחנה כדי להשיג עוד מן ותקוותם נכזבה. משה מסביר להם: "רְאוּ כִּי ה' נָתַן לָכֶם הַשַּׁבָּת עַל כֵּן הוּא נֹתֵן לָכֶם בַּיּוֹם הַשִּׁשִּׁי לֶחֶם יוֹמָיִם, שְׁבוּ אִישׁ תַּחְתָּיו אַל יֵצֵא אִישׁ מִמְּקֹמוֹ בַּיּוֹם הַשְּׁבִיעִי". ה' המפרנס נתן לכם ביום שישי לחם כפול כדי שתנוחו בשבת. אם תפרו את מנוחת השבת לא תרוויחו כלום. היגיעה היתירה בשבת היא כמו התקנת ברז נוסף לחבית שמכילה רק חמישים ליטר. אי אפשר לשאוב ממנה יותר מתכולתה.


בנוסף, עבודה ביום המנוחה לא רק שאין בה רווח אלא היא גוררת הפסד. ולא רק הפסד גשמי כי אם הפסד ערכי: "הפרוטה שהרווחת בעבודתך בשבת- האם תוכל להביא ברכת אמת לתוך ביתך? הלוא היא צמחה מתוך היפך הברכה. שהרי כדי להשיגה הוכרחת להמית את הנאצל והנשגב אשר בקרבך" (הרש"ר הירש).


הזמר עומר אדם זכה לעורר את הציבור ולהזכיר את ערכה של השבת. לפני שנתיים הוא סירב להפקות ענק ופרש מלעבוד בשבת. בשבוע שעבר הוא סירב להשתתף בהופעת האירוויזיון מפני שהחזרות כרוכות בחילול שבת. עומר אדם לא יופיע על בימת האירוויזיון אבל הוא הופיע בלבבות רבים- בלבבות שבהווה ובלבבות העם היהודי לדורותיו. זו במה שווה הרבה יותר.


לצערנו, בשנים האחרונות הפכה השבת לשק חבטות פוליטי. הגיעה השעה שהחברה הישראלית כולה תזכור שהשבת היא מקור התרבות היהודית. ושהשבת צריכה ויכולה לאחד ולא לפלג. ואפשר להעביר את אירועי התרבות לימי א כדי שעם ישראל כולו, דתיים וחילוניים, יוכלו לכבד את מורשת השבת עם מורשת האחדות גם יחד.


bottom of page