top of page

אתגר הזהות היהודית בזמן הזה

הרב יונתן זקס נשא הרצאה עמוקה על אתגר הזהות היהודית בזמן הזה, לקראת סיום ההרצאה אמר:


אתם יודעים מהו חורף אנגלי? אני קורא לחורף האנגלי "הקמפיין הנורא לעידוד עלייה". באחד החורפים הכי מייסרים אמרתי לאשתי בואי נלך למקום שמשי. אף פעם לא ביקרנו באילת לפני כן, אז נסענו לאילת. חם שם ושמשי. סיפרנו את זה לחברים והם הגיבו: "בבקשה אל תלכו לאילת זה לא 'רבני' לא כולם מתלבשים שם בהתאם לסטנדרטים הרבניים לצניעות".


ובכן בסופו של דבר הלכנו לאילת, ואתם יודעים מה? הם צדקו. ביליתי את כל השבוע ללא משקפיים. מתנגש בדברים.

ובכן שאלנו את עצמנו, האם יש משהו קצת יותר "רבני" שנוכל לעשות באילת? ונתקלנו לפתע בצוללות השקופות דרכם אתה רואה את כל הדגים היפים. לקחנו שייט בצוללת והיינו היחידים עליה. לפתע קפטן הצוללת הגיע, כולו נרגש ושאל: אתם מאנגליה? וענינו: כן, למה אתה שואל? והוא אמר: אה! הרגע חזרתי משם. הייתי שם בחופשה. שאלנו אותו: איך הוא התרשם מאנגליה? הוא ענה בהתלהבות: נפלא! בניינים עתיקים, דשא ירוק-עד, האנשים מאוד מנומסים!


ואז הקפטן הסתכל סביבו ובזמן ההוא אילת הייתה מדבר ושממה, והוא מסתכל מסביב ורואה את ההרים השוממים והחומים וחיוך מלא מאוזן לאוזן עלה על פניו והוא אמר: אבל זה שלנו!


חברים, סיים הרב זקס ואמר, יש אומות, תרבויות, ואמונות אחרות, כל אחת מהן יפה בדרכה שלה. אבל זה שלנו! מי ייתן ונוכל להתגאות בזהותנו. מי יתן ונהיה כנים לאמונתנו, ונהיה ברכה לאחרים ללא קשר לאמונותיהם ובכך נשרה ברכה בעולם!


הרב זקס היה יהודי גדול!

bottom of page