פרק כ': צדיק ולחיץ

בפרק כ', מסכמים את מלכות יהושפט: "וַיִּמְלֹךְ יְהוֹשָׁפָט עַל יְהוּדָה בֶּן שְׁלֹשִׁים וְחָמֵשׁ שָׁנָה בְּמָלְכוֹ וְעֶשְׂרִים וְחָמֵשׁ שָׁנָה מָלַךְ בִּירוּשָׁלִַם… וַיֵּלֶךְ בְּדֶרֶךְ אָבִיו אָסָא וְלֹא סָר מִמֶּנָּה לַעֲשׂוֹת הַיָּשָׁר בְּעֵינֵי ה', אַךְ הַבָּמוֹת לֹא סָרוּ וְעוֹד הָעָם לֹא הֵכִינוּ לְבָבָם לֵאלֹהֵי אֲבֹתֵיהֶם. וְיֶתֶר דִּבְרֵי יְהוֹשָׁפָט הָרִאשֹׁנִים וְהָאַחֲרֹנִים הִנָּם כְּתוּבִים בְּדִבְרֵי יֵהוּא בֶן חֲנָנִי אֲשֶׁר הֹעֲלָה עַל סֵפֶר מַלְכֵי יִשְׂרָאֵל" (דברי הימים ב כ', לא-לד). ולבסוף מגיעה הערת שוליים: "וְאַחֲרֵיכֵן אֶתְחַבַּר יְהוֹשָׁפָט מֶלֶךְ יְהוּדָה עִם אֲחַזְיָה מֶלֶךְ יִשְׂרָאֵל הוּא הִרְשִׁיעַ לַעֲשׂוֹת, וַיְחַבְּרֵהוּ עִמּוֹ לַעֲשׂוֹת אֳנִיּוֹת לָלֶכֶת תַּרְשִׁישׁ וַיַּעֲשׂוּ אֳנִיּוֹת בְּעֶצְיוֹן גָּבֶר. וַיִּתְנַבֵּא אֱלִיעֶזֶר בֶּן דֹּדָוָהוּ מִמָּרֵשָׁה עַל יְהוֹשָׁפָט לֵאמֹר: כְּהִתְחַבֶּרְךָ עִם אֲחַזְיָהוּ - פָּרַץ ה' אֶת מַעֲשֶׂיךָ, וַיִּשָּׁבְרוּ אֳנִיּוֹת, וְלֹא עָצְרוּ לָלֶכֶת אֶל תַּרְשִׁישׁ" (שם, לה-לז). כאן הגיעה התקלה והפרצה במעשיו של יהושפט שהיה צדיק עד כה. אפשר להביא כמה סיבות לכך שהאניות נשברו. אפשר לומר שהאניות נשברו מפני העבירה שבדבר - להביא זהב מתרשיש, או שנשברו כעונש על חברותו של יהושפט עם אחזיה הרשע (כך מסביר הרלב"ג). כך או כך, האוניה היא סמל לאחדות ולערבות הדדית, כפי שממשיל רשב"י (ילקוט שמעוני, ירמיהו, רמז שלד): "שָׁנָה רַ' שִׁמְעוֹן בֶּן יוֹחַאי: מָשָׁל לִבְנֵי אָדָם, שֶׁהָיוּ נְתוּנִים בִּסְפִינָה. נָטַל אֶחָד מֵהֶם מַקְדֵּחַ וְהִתְחִיל קוֹדֵחַ תַּחְתָּיו. אָמְרוּ לוֹ חֲבֵרָיו: לָמָּה אַתָּה עוֹשֶׂה כָּךְ? אָמַר לָהֶם: מָה אִכְפַּת לָכֶם, לֹא תַּחְתַּי אֲנִי קוֹדֵחַ? אָמְרוּ לוֹ: מִפְּנֵי שֶׁהַמַּיִם עוֹלִין וּמְצִיפִין עָלֵינוּ אֶת הַסְּפִינָה". וכך, בשבירת האוניות של יהושפט מעבירים לו מסר: אתה ואחזיהו לא יכולים להיות תחת אותה אוניה, אל לך לגלות את הערבות ההדדית שלך עם אותו רשע. אמרו חכמים (אבות דרבי נתן, פרק ט'): "נתאי הארבלי אומר: הרחק משכן רע, ואל תתחבר לרשע - מלמד שלא יתחבר אדם עם אדם רע ולא עם אדם רשע, שכן מצינו ביהושפט שנתחבר באחאב ועלה עימו רמות גלעד, ויצא עליו קצף מאת ה'. שוב נתחבר באחזיה ויעשו אוניות בעציון גבר - ופרץ ה' את מעשיו, שנאמר: "כְּהִתְחַבֶּרְךָ עִם אֲחַזְיָהוּ - פָּרַץ ה' אֶת מַעֲשֶׂיךָ, וַיִּשָּׁבְרוּ אֳנִיּוֹת". וכן מצינו באמנון שנתחבר עם יונדב ויעץ לו עצה רעה, שנאמר (שמואל ב י"ג): "ולאמנון רע ושמו יונדב בן שמעה אחי דוד, ויונדב איש חכם מאוד [חכם להרע]"". יהושפט היה מלך צדיק אך לחיץ - פעמיים הוא נכנע ללחץ החברתי והתחבר לרשעים, ודבר זה עמד לרעתו.


פוסטים קשורים

הצג הכול

פרק ל"ו: ה' אלוהיו עימו ויעל

צדקיהו, מלך יהודה האחרון, העשרים במספר מאז שנחלקה הממלכה בין רחבעם לבין ירבעם, הוא דור עשרים ושניים לדוד המלך, והוא שרואה את חורבן הממלכה והבית. צדקיהו עשה את הרע בעיני ה' אלוהיו בכך שלא נכנע לפני ירמ

פרק ל"ה: רוח אפינו משיח ה'

יאשיהו המלך הצדיק סר מרע ועושה את הטוב. לאחר שביער את העבודה הזרה בפרק ל"ד, הוא מזמין את ישראל לעשות את הפסח בפרק ל"ה, בדומה למה שעשה חזקיהו במלכו. והנה, עם כל צדקותו, גם יאשיהו לא נמלט ממוות מנוול. כ

פרק ל"ד: רחמנותה של חולדה

יאשיהו היה מלך צדיק וטוב. בפרקי דרבי אליעזר דורשים את שמו: "יאשיהו – יאי שי הוא", הוא שי טוב, הוא תשורה נאה. יאשיהו הולך בדרכי ה' ומתקרב אליו, הוא מבער את העבודה הזרה שאביו אמון וסביו מנשה הציבו בירוש